Zážitková víra

„Zajeď na hlubinu“ je př™esně› ten s oblibou používaný výraz, který ve mně› vždy vyvolává smíšené pocity.

Možná si to ani neuvě›domujeme. Touha po emocích je mnohdy silně›jší než duchovní hloubka, chcete-li opravdovost našeho konání. Obdobný princip, jakým na nás působí vykonstruovaný televizní svě›t. Právě› touha po zážitku nás nutí zkoušet nové vě›ci, dívat se na nové filmy a sháně›t ty nejnově›jťí hudební hity. Zážitek hýbe životem nejen konzumního svě›ta, ale i svě›tem kř™esťanů. Vždyť každý chce ně›kdy prožít setkání s Bohem!

A tak člově›k začne navště›vovat společenství proto, že se tam on cítí dobř™e. A když ne, můžu př™eci kdykoli odejít. Máte taky divný pocit, když v nedě›li nemůžete do kostela? Cítíte také euforii na setkáních mládeže? A není to jen pozlátko? Toužíte po skvě›lých nových zážitcích? Dě›láte taky vě›ci „pro dobrý pocit“?

Nestavím se proti emocím. Opravdový zážitek dokáže změ›nit život navždy. Rituál je zážitkem. Př™emýšlím jen, zda právě› emoce, chcete-li stálá touha po zážitku, nejsou ně›kdy zrovna tím, co drží naši vnitř™ní prohnilou konstrukci svě›ta pohromadě›. Dobrý pocit jako by byla skoř™ápka, co nahrazuje hloubku, opravdovost našich činů. A nemusí se jednat výhradně› o pozitivní zážitky. Stejně› funguje i ob웻, pocit ukř™ivdě›nosti, sebelítost nebo pocit vlastní nepostradatelnosti.

Ze své vlastní zkušenosti mohu nakonec ř™íci, že mě› nejvíc duchovně› obohatily právě› ty prožitky, které jsem v době› jejich trvání nehodnotil zrovna kladně›. Naopak. šlo o chvíle, které bych nejradši zapomně›l, ukryl nejhloubě›ji v mé mysli. Paradoxně›, ty nejvě›tší zážitky se časem obrátily proti mně›. Mluvím o všech tě›ch nádherných poutích, skvě›lých setkáních mládeže, vydař™ených akcích typu výlet nebo puťák, i o duchovních cestách nebo exerciciích. Pocit plnosti následoval pocit prázdnoty.

Jezdíme po svě›tě› s touhou po duchovním růstu a zatím jen naplňujeme emoční prázdnotu. Jako bychom naplňovali spíš cedník, než pevnou nádobu. Místo bourání starého, shnilého a nefunkčního obalujeme, nastavujeme, opravujeme, natíráme.

Důležité je pochopit, že jízdu „na hlubinu“, do nitra, k podstatě› vě›cí, bude vždycky provázet zhroucení našeho dosavadního svě›ta. Je tř™eba naplnit „nádobu hlině›nou“. Voda ji sice za chvíli rozmočí, ale pak můžeme vyrobit novou, vě›tší.

5 komentářů u „Zážitková víra“

  1. JenĹže kdo říkĂĄ, Ĺže „Zajeď na hlubinu“ znamenĂĄ touĹžit po hlubokĂ˝ch zĂĄĹžitcĂ­ch? toĹĽ vĹĄe k tomuto…

    Jinak:
    Mnohokrát se mi stalo, že jsem chtěl silný duchovní prožitek a on nepřicházel. Musim se přiznat, že nejednou tomu tak bylo v Kolíně i na skvělé pouti do Říma. Až s odstupem času to začínám vnímat jinak. Kolín se mi začal rovnat mnohem později a ovoce pouti do Říma a její duchovní význam vnímám v jisté míře už teď. Říkám v jisté, jelikož nevím, jak velkou mírou mě Bůh obdaruje.
    Je to úplně super!:-)

  2. DĂ­ky za reakci.

    Nesepsal jsem dokonalĂ˝ text. Jde o Ăşvahu, pocit. Jde o otĂĄzku. Po opětovnĂŠm přečtenĂ­ vidĂ­m, jak se v něm hlavnĂ­ myĹĄlenka vytrĂĄcĂ­ ĹĄpatnĂ˝mi příklady. No, chybami se člověk učí, „hliněnĂĄ nĂĄdoba se musĂ­ rozpadnout“ ;-).

    TvĂŠ reakci marně hledĂĄm argument na kterĂ˝ odpovědět. Snad v prvnĂ­m odstavci: „Zajeď na hlubinu znamenĂĄ touĹžit po hlubokĂ˝ch zĂĄĹžitcĂ­ch?“ Po tom se ptĂĄm. Nechtěl jsem psĂĄt filosofickĂ˝ text. Musel bych se pak tĂĄzat např. „Co je proĹžitek?“ Nechci. Nepotřebuji to. Ĺ˝ivot se Ĺžije – proŞívĂĄ. S tĂ­m nic nenadělĂĄĹĄ. Emoce patří k Ĺživotu. Ale mĹŻj příspěvek je snad o něčem jinĂŠm, aspoň tedy doufĂĄm.

    Určitě zde nemíním diskutovat o duchovních zkušenostech. Pro to zde není místo.

  3. No jĂĄ si myslim, Ĺže prĂĄvě ten proĹžitek k Ĺživotu patří. MoĹžnĂĄ to mĹŻĹže znĂ­t trochu sobecky, ale kaĹždĂ˝ se chce dobře cĂ­tit. A kdyĹž člověk věří něčemu (v naĹĄem případě někomu) na co si nemĹŻĹže „sĂĄhnout“, ale mĹŻĹžeme např. cĂ­tit boŞí přítomnost, tak je to s těmi proĹžitky těsně spjatĂ˝…

  4. Kluci, vy mi vytĂ˝kĂĄte nĂĄzor, kterĂ˝ s vĂĄmi sdĂ­lĂ­m a kterĂ˝ dĹŻrazně v textu zazněl. MĂĄm-li zjednoduĹĄit vyřčenĂŠ, nejde o proĹžitek, ale o „slepou touho po něm“. Abychom se totiĹž neukĂĄjeli dobrĂ˝m pocitem. CĂ­tit BoŞí přítomnost podle mě nenĂ­ „dobrĂ˝ pocit“ a uĹž vĹŻbec nemusĂ­ jĂ­t o kladnou, tĂ­m míň hlubokou emoci. To je dle mĂŠho nĂĄzoru klam. MusĂ­me rozliĹĄovat mezi citem, pocitem, proĹžitkem, emocĂ­, duchovnĂ­ zkuĹĄenostĂ­, rituĂĄlem… (neříkĂĄm, Ĺže zmĂ­něnĂŠ pojmy nefungujĂ­ v nějakĂŠm vzĂĄjemnĂŠm vztahu). Jasně, proĹžitek: vĹždyĹĽ o čem by pak byl rituĂĄl tří orlĂ­ch per, Ĺže? JenĹže pokud bude zmĂ­něnĂ˝ rituĂĄl jen „emočnĂ­ akcĂ­“ a ne zavrĹĄenĂ­ nějakĂŠho ĂşsilĂ­, ĹživotnĂ­ho Ăşseku, v tomto případě o odhodlĂĄnĂ­ stĂĄt se lepĹĄĂ­m, pĹŻjde jen o prĂĄzdnou karikaturu.

    Díky za vaše vyjádření, moc mi pomáhá utříbit si myšlenky ;-)

  5. Prozitky jsou osemetna vec. V jednom ohledu naprosto s tebou souhlasim – touha po zazitcich by nas dopredu hnat nemela. Pokud ale zazitky pochazeji od Boha a souhlasi s Bibli, neni se jich treba bat. Ted mozna mluvim o necem jinem nez o cem jsi puvodne psal – ja mam na mysli napr. vedomi toho, ze moje hrichy jsou odpusteny, ze muzu prijit k Bohu Otci bez strachu, protoze vim ze „Kristus JeŞíť, kterĂ˝ zemøel a kterĂ˝ byl vzkøíťen, je na pravici BoŞí a pøimlouvĂĄ se za nĂĄs! (Rim 8:32)“ Takove pocity jsou naprosto v poradku a Bohu prinaseji slavu.

    Meli bychom ale takove pocity vyhledavat? Ja osobne to nedelam – vetsinou prijdou samy. Pocity meni lidska srdce a ja jsem prvni kdo uzna, ze moje srdce potrebuje zmenit…

Komentáře nejsou povoleny.